Каталог "Архитектура и строителство" Online   Каталог "Архитектура и строителство"

Начало

Фирми Справочник Статии
|

КАТАЛОГ АРХИТЕКТУРА И СТРОИТЕЛСТВО | Фирми: а б в г д е ж з и й к л м н о п р с т у ф х ц ч ш щ ю я

 | 

Каталог Архитектура и Строителство Online

Статии

  Назад

 Строителство
Известно е, че почти няма българин, който да не се докосвал до проблемите на строителството. Не е тайна, че в много случаи това е свързано с неоправдано високо самочуствие. В това, че българина има подчертано отношение към строителството и има желание да влага в него инвестиции и време естествено няма нищо лошо. По важно е обаче дали в края на 20 век той се е променил като потенциален клиент /инвеститор/, дали е в състояние да се оправи в условията на пазарната икономика, дали съумява да разшифрова информацията, която му се подава от строителните фирми.? Може ли например подготовката и опита на самия клиент, неговото разбиране за строителството, културата му и прочее да повлияят на избора на конкретна фирма? Разбира се, че може и това е много съществено, защото по принцип малко фирми предлагат едновременно всички видове технологични процеси. Тогава, ако клиентът е традиционно мислещ човек той се ориентира към фирма, която строи по традиционен начин /мокри процеси, тухлена зидария или такава с готови елементи от автоклавен пенобетон/. Ако клиентът е подготвен предварително или бъде убеден в това, той може да прибегне до услугите на фирма, която работи изключително в областта примерно на “сухото” и монтажно строителство. Всъщност въпросът с “традиционното” разбиране е всеобхватен. Много често в практиката клиентите трябва да избират материали и изделия, които според тях са особено важни за жилищния комфорт – например врати и прозорци. Това се дължи донякъде на факта, че в исторически план се е употребявала изключително дървена дограма. Хората са свикнали с нея и я предпочитат поради нейните естетически и екологични качества. Но ние сме очевидци на бързото навлизане в жилищното строителство на алуминиева и пластмасова дограма, които поради своите специфични технологични особености осигуряват други потребителски качества /по-добро уплътняване и шумозаглушаване/, които могат да натежат при една обективна съпоставка. Следователно, клиен тът има възможност за удачен избор, но трябва внимателно да се запознае с възможностите на всеки отделен продукт преди да вземе решение. Свидетели сме на масово срещана реклама на строителни фирми от рода на “Ние строим най-добре!”. Е добре, нека се поставим на мястото на потенциалния и доста объркан клиент. Дори да приемем, че той пристъпва с доверие към строителите и те от своя страна ще постъпят коректно с него, как все пак между стотиците кандидати да избере този който “строи най-добре”. Очевидно тук се намесват много фактори за да се стигне до правилен избор. Естествено няма такъв, който да строи най-добре. Има обаче една изпитана тактика. Клиентът събира необходимата предварителна информация за фармата и тази, която ще получи от самата нея, а после задължително проучва нейната работа на място т.е. това което е реално построено. С други думи, клиентът трябва да употреби много повече време в проучването на строителя и да не се доверява на случайни сведения и препоръки. Как трябва да постъпи клиентът когато е изправен пред дилемата: строителство “до ключ” или “само груб строеж”? Нека поясним. Принципът “до ключ” беше толкова бързо възприет на въоръжение от строителните фирми, че много скоро се появиха и проблемите. Преди всичко много малко фирми имаха реални технологични възможности за комплексно строителство и комбинирането с външни подизпълнители доведе до оскъпяване, просрочване, а някъде и до неизпълнение на основни видове довършителни работи. Много често в практиката клиентите бяха принудени да се отказват от някои услуги или да си ги свършват сами. Стоителството тип “само груб строеж ” спестява средства за довършителните работи и клиентът доброволно организира сам тази дейност. И двете форми са приемливи ако клиентът предварително е наясно с възможностите на самата фирма и особено със своите възможности. Строителство и срокове! Срокът естествено е задължителен елемент във всички етапи на строителството и не случайно е обвързан трайно с финансирането. Но и тук следва да се обърне внимание на някои нюанси, които се съдържат в информацията на строителните фирми. Например думите “Бързина и по-малко разходи!” изглеждат съблазнителни, но клиентът трябва да поиска внимателно разтълкуване на съдържанието им, защото може да се окаже, че бързината е по-скоро за сметка на много съществени принципи и дори етапи от нормалния строителен процес. Разбирайки това, някои утвърдени фирми предлагат своите услуги под девиза “Качество + сигурност” без да лансират идеята за бързината, залагайки преди всичко на твърдата договореност в оптимални срокове и оттук на стабилното доверие между заинтересованите партньори. Няма нужда да отиваме в далечни страни за да видим как строят хората. Достатъчно е да разтворим дебелите сметководни книги на легендарните ни майстори от възрожденския бум и да се опитаме да разберем причините за тяхната отчетност, дисциплина и несравним морал в занаята. Добре ще бъде ако днешните строители с тяхните технологични възможности се доближат до духа на онези времена. Не е необходимо да се строи неуморно, трябва да се строи разумно.

(01-07-2001) - Символ

 

Adv : Mailbox

 

Начало

Фирми Справочник Статии
|

© 1993-2013 Символ ООД : Всички права запазени. Полезни връзки

|

Статистика за сайта: