Каталог "Архитектура и строителство" Online   Каталог "Архитектура и строителство"

Начало

Фирми Справочник Статии
|

КАТАЛОГ АРХИТЕКТУРА И СТРОИТЕЛСТВО | Фирми: а б в г д е ж з и й к л м н о п р с т у ф х ц ч ш щ ю я

 | 

Каталог Архитектура и Строителство Online

Статии

  Назад

 Проучване и проектиране
Още на 10 декември 1888 година Софийската главна община обявява, че приема оферти за електрическото осветление на града, но първата електрическа лампа светва едва през ноември 1900 година. Софиянци били особено привързани към изящните улични фенери, които светели с газ. Може би затова на парапетите на новопостроения “Лъвов мост” били монтирани отново подобни фенери, но този път работещи с електричество. Когато говорим за двата най-популярни моста в София, несъмнено ще установим редица интересни съвпадения: построени са през 1891 г.; техният проектант е чешкият инженер Вацлав Прошек (макар че някои автори свързват проектирането на “Лъвов мост” с името на чеха архитект Ян Колар, тогава служител в Софийската община); прехвърлят двете най-големи реки в града и в Софийското поле; маркират очертанията на градския център в източна и северна посока. “Лъвов мост” е замислен и реализиран като важен елемент на една от главните артерии на столичния град – бул. “Мария Луиза”, който свързва центъра с железопътната гара за пътнически и международни превози. Нерядко първите впечатления на пристигащите в София хора от провинцията или чужбина са били свързани именно с този мост. “Лъвовият мост” е построен над Владайската река на мястото на стария “Сандъкли мост”, наричан още “Шарен мост”, защото бил боядисан на жълти и червени ивици. Още в самото начало по него преминавал трамвай. Това е типичен каменен мост с канделабри и четири лъвски фигури от лят бронз, увенчаващи ъглите на съоръжението. Мостът е бил замислен като част от мемориала “Обесените за свободата”, а лъвовете трябвало да символизират четиримата софийски мъченици, обесени на 15 ноември 1877 година като участници в бунта на книжарите: Георги Стоицев Абаджиев, Стоян Недялков Табаков, Никола Крушкин – Чолака и Киро Спасов Геошев. Скулптираните бронзови орли, красящи другия софийски мост, са всъщност застиналите символи на мъчениците – заточеници в турските зандани, чиито оцелели другари са посрещнати тържествено през март 1888 година от софийското население начело с първия граждански губернатор Петър Владимирович Алабин. “Орлов мост” е построен над Перловската река на мястото на стар дървен мост, там, където започва (или свършва) шосето за Цариград. Това е масивен каменен мост с един отвор и невиждано дотогава декоративно оформление. Четирите канделабъра – обелиски от каменна зидария с класическа геометрична окраса и орнаменти, завършват с корниз, над който върху каменни сфери са стъпили четири орела с разперени криле. Върху изнесените встрани двойки стоманени конзоли са монтирани високи фенери. Всички метални елементи за двата моста са отлети от австрийската фирма “Филип Вагнер” във Виена. Днес е трудно за вярване, но появата на бронзовите лъвове и орли е предизвикала сензация в тогавашното общество и задълго е задържала вниманието редом с политическите събития и светските клюки. Разходите по строителството и окрасата на мостовете са бунили духовете, защото са били смятани за излишен лукс. “Орловият мост” е минал само с 80 000 златни лева, но за “Лъвовия” били похарчени 260 000 лева, а това било достатъчно, за да се родят какви ли не приказки и дори вицове като този: ”Лъвовете нямат езици, за да не могат да кажат кой и колко пари е излапал ”… В края на ХІХ век двата моста стоели самотни в края на града и чужди в своята неразбираема красота. Но за строителите на младата ни столица това е било важна стъпка по пътя към една голяма мечта – София да стъпи на европейския културен бряг.

(01-07-2000) - Символ

 

Adv : Mailbox

 

Начало

Фирми Справочник Статии
|

© 1993-2013 Символ ООД : Всички права запазени. Полезни връзки

|

Статистика за сайта: